هلیکوپتر

شرکت بریتانیایی «آرک‌آیرو سیستمز» از هلیکوپتر جدید و هیبرید خود رونمایی کرد. این هلیکوپتر با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافت ۱۳۰۰کیلومتری را طی کند و همچنین حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.

به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت بریتانیایی «آرک‌آیرو سیستمز» از هلیکوپتر جدید و هیبرید خود رونمایی کرد. این هلیکوپتر با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافت ۱۳۰۰کیلومتری را طی کند و همچنین حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد. آرک که قبلا با نام «سامدآیرو اسپیس» شناخته می‌شد به دنبال تولید محصولی با هزینه‌ و آلایندگی پایین است و هلیکوپتر جدید لینکس P9 می‌خواهد با مشخصات قابل‌توجه خود رقبا را از نظر شعاع حرکتی، سرعت و هزینه‌های عملیاتی شکست دهد.
این محصول جدید به نوعی ترکیبی از هواپیما، هلیکوپتر و ژیروپلن است و در حالت بدون بار ۱۹۳۰ کیلوگرم وزن دارد. کابین نه‌نفره آرک لینکس P9 به وضوح یک هلیکوپتر را به نمایش می‌گذارد اما بال اصلی آن طول ۱۲.۶ متری دارد و در بخش عقب نیز یک جفت بال با طول ۲ متر دیده می‌شود. روتور بالایی بزرگ هلیکوپتر هیبرید آرک ۱۳ متر طول دارد ولی با روتور دمی جفت نشده است. از این لحاظ با وسیله‌ای شبیه ژیروپلن روبه‌رو هستیم اما ژیروپلن‌ها از روتورهای بالایی بدون قدرت استفاده می‌کنند.
هلیکوپتر هیبرید آرک لینکس P9 از پیشرانه برقی برای چرخش روتور استفاده می‌کند و سرعت کافی برای پرواز و فرود عمودی را نیز فراهم خواهد کرد. برای مقایسه باید گفت ژیروپلن‌ها معمولا نیازمند سرعت برای بلند شدن از سطح زمین هستند. زمانی‌که هلیکوپتر یادشده از زمین بلند شود و سرعت بگیرد بال‌های تعبیه‌شده ۹۰درصد کار را برعهده خواهند گرفت و از سرعت روتور کاسته خواهد شد. این امر باعث کاهش درگ شده و کم‌وبیش نیروی بالابرنده نامتقارن تولیدی توسط هلیکوپترها را حذف می‌کند. به‌همین‌دلیل هلیکوپتر هیبرید آرک‌لینکس P9 می‌تواند حداکثر سرعت کروز ۳۷۰کیلومتر در ساعت داشته باشد. تنها یک هلیکوپتر سنتی به‌نام یورو کوپتر AS365 دوفین و برخی محصولات خاص و سطح بالا همچون سیکور اسکای X2 سریع‌تر از P9 هستند. شاید روتور بالایی P9 برقی باشد اما پره‌ها از پیشرانه‌های توربوی ۴۹۶ اسب‌بخاری نیرو می‌گیرند. آرک می‌گوید این پیشرانه‌ها با سوخت هوانوردی پایدار کار می‌کنند و حتی می‌توان از قوای محرکه هیدروژنی نیز در آینده استفاده کرد. سوخت‌های هیدروکربنی شاید در آینده هوانوردی جایگاهی نداشته باشند اما ابعاد و سرعت لینکس P9 باعث می‌شود مناسب مسیرهای منطقه‌ای باشد چراکه در حالت استاندارد و با استفاده از ۶۰۰ کیلوگرم سوخت شعاع حرکتی ۹۵۰ کیلومتری خواهد داشت.
در صورت استفاده از باک سوخت بزرگ‌تر شعاع حرکتی می‌تواند به ۱۳۰۰کیلومتر برسد. برای مقایسه باید گفت هلیکوپتر 9‌نفره سیکور اسکای S-92 با سرعت کروز ۲۸۰کیلومتر در ساعت پرواز کرده و شعاع حرکتی ۱۰۱۴کیلومتری دارد. هلیکوپتر S-92 با خود ۲۳۳۳ کیلوگرم سوخت حمل می‌کند تا به این شعاع حرکتی ۳.۹ برابر بیشتر از سوخت موردنیاز آرک است، دست یابد. البته وزن سیکور اسکای نیز بیش‌از چهار برابر هلیکوپتر هیبرید آرک خواهد بود. از نظر هزینه‌ها آرک می‌گوید این هلیکوپتر جدید در هر ساعت پرواز هزینه‌ای حدود ۵۰۵ دلار خواهد داشت که ۴۰درصد کمتر از هزینه هلیکوپترهای قابل‌مقایسه است. طراحی هلیکوپتر جدید آرک مزیت‌هاییهم دارد؛ برای مثال روتور بالایی آن می‌تواند شبیه چتر نجات عمل کند و زمانی که قوای محرکه از کار بیفتد روتور بالایی فرود ایمنی را ایجاد خواهد کرد. همچنین چنین طراحی‌ باعث می‌شود با قوانین کنونی نیز تاییدیه‌های لازم را بگیرد و نیازی به گذراندن فرایندهای تاییدیه هواپیماهای عمودپرواز و برقی جدید نداشته باشد. به همین خاطر مسیر اخذ تاییدیه و دردسرهای آن کوتاه‌تر و کمتر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =